Endelig var tiden inne. Motoren var i gang og giret gikk begge retningene. Vi løsnet fortøyningene, sparket fra og ga gass - men ingenting skjedde, selv med hendelen på vei gjennom dørken. Selvfølgelig blåste det som var av vind der oss mot bryggas stolthet; en nyrestaurert 35 fots treseiler! Etter en magisk piruett, og en del forbanning over korte armer, greide vi å komme tilbake til bingen. På flytebrygga stod havnesjefen og maste om at vi måtte komme avgårde siden det snart kom flere folk. Det logiske ville vært å bedt han holde kjeft og heller finne ut hvorfor vi ikke hadde noe fremdrift; men den gang ei. Påhengsmotoren ble plantet ned i havet og snart var vi avgårde igjen.. Med 12 liter bensin og 900 nautiske mil igjen.
 |
Arendal forsvinner |
Midt i Galtesundet la vi til en privat brygge og fant ut at det var groe på propellen. En rask tur under vannlinjen og en morakniv gjorde susen og for første gang kunne vi nyte lyden av pentaen. Planen var å gå for motor til Lillesand og deretter via blindleia til Kristiansand. Først der skulle vi teste våre seilerferdigheter.
Avgjørelsen om å gå Grunnesund inn til Lillesand var tuftet på at det "skulle være høyvann" rundt disse tider. Dust til ror og meg selv i baugen på utkikken. "En hårbredde babord, litt mer.. Litt styrbord".. Ikke akkurat transkribert ut fra marinens hverdag men vi kom oss igjennom uten grunnberøringer.
 |
Grunnesund |
Etter fortøyning ved noe som måtte være gratis var det på tide å teste ut kokkens ferdigheter. Alt smaker bedre på tur, tenkte jeg - men alt som dust lagde over to bluss var bedre enn annen turmat!
 |
Bordet satt opp for første varmmåltid |
Lillesand virket som en flott by men utelivet imponerte ikke nevneverdig, så det ble heller pils i båten og planlegging av neste etappe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar